Bijzondere uitvoeringen

Mega-uitvoering verzorgd door Eurostage

Voor een actueel overzicht van live-uitvoeringen ga naar LIVE! Uitvoeringen

De wereldpremière werd uitgevoerd in Städtische Bühnen Frankfurt am Main door de Opera van Frankfurt op 8 juni 1937 onder leiding van Bertil Wetzelsberger. Het was een enorm succes en uitvoeringen in andere operagebouwen volgden daarna.
De eerste uitvoering buiten Duitsland vond plaats in het Stadttheater Zürich en wel op 6 december l941. Enscenering: Hans Zimmermann, muzikale leiding: Max Sturzenegger, decor: Roman Clemens.

Mega-uitvoeringen van de Carmina Burana vonden plaats in München. Op de historische Königsplatz waren in juli 1995 meer dan 20.000 toeschouwers getuige van een fantastisch openluchtspektakel. Daarna volgde een succesvolle tournee met uitvoeringen in o.a. Hamburgen Leipzig (meer dan 22.000 bezoekers), in Rio de Janeiro op het strandvan Copacabana (meer dan 100.000 bezoekers) en in het uitverkochte stadion van Sao Paulo (ruim 30.000 bezoekers). Op 28 juni 1996 werd de Carmina Burana opnieuw in München uitgevoerd, wederom op de Königsplatz. Zie de pagina 'Links' voor meer informatie over deze uitvoeringen.

Enkele mega-uitvoeringen die het vermelden waard zijn:

Een spectaculaire uitvoering met lichtbeelden (zoals oorspronkelijk door Orff bedoeld) in het PSV-stadion in Eindhoven op 4 en 5 juli 1992; aantal bezoekers: 23.000.

Een 'indrukwekkende Carmina Burana' (De Telegraaf) in de Oranjehal van de Utrechtse Jaarbeurs ter gelegenheid van de 100ste geboortedag van Carl Orff in 1995; aantal bezoekers: 12.000.

En in de Rijnhal Arnhem op 21 april 1999 als start van de toernee door Nederland van de Staatsopera Plovdiv.

Soms wordt de Carmina Burana uitgevoerd met een ballet. Bekend zijn de uitvoeringen van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen.
Een heel bijzondere belevenis moet wel geweest zijn de uitvoering in februari 1998 in San Jose, door het San Jose Cleveland Ballet in een choreografie van Dennis Nahat.
Meer foto's van deze uitvoering op www.shomler.com.

San Jose Cleveland Ballet

 

Er vinden ook uitvoeringen plaats in de openlucht.

De natste Carmina Burana vond op 2 september 2000 plaats aan de boulevard van Zandvoort. In plaats van een mooie zonsondergang en het geluid van de branding stortten de weergoden vele liters water boven het publiek uit en lieten ze de klanken van koor, solisten en orkest verwaaien tot een soort kortegolf-radio-uitzending. Tijdens het 'Floret silva' betrad een politieagent het podium om deze Carmina Burana voortijdig te beëindigen, omdat een rail met lichtspots dreigde neer te storten op het orkest. Na een half uur kon het concert gelukkig worden voortgezet. De beloofde lichtshow viel een beetje tegen, maar dat zal ook wel met het weer te maken hebben gehad.
De natste Carmina Burana, Zandvoort, 2000. De Stichting Classic Concerts Zandvoort had zich nauwelijks een slechtere start kunnen voorstellen met dit eerste concert. Aan de uitvoerenden heeft het niet gelegen. Tenor Simon Roberts, een van de initiatiefnemers, had geen enkele moeite met de vertolking van het lastige 'Olim lacus colueram' (het lied van de gebraden zwaan) en ook bariton Ernst Daniël Smid en sopraan Elisabetta Scano brachten prachtige solo's ten gehore. Al met al een heel bijzondere Carmina Burana.
Foto beschikbaar gesteld door Simon Roberts


Het Utrechts Landschap vierde haar 75-jarig bestaan op 20 en 21 juni 2002 met een Midzomernachtspektakel binnen de pre-historische ringwal op de Grebbeberg. Met een majestueus uitzicht over de Betuwe bracht een koor van 150 zangers en een mini-kinderkoor, begeleid door zes slagwerkers de Carmina Burana ten gehore. Solisten: Bas Kuijlenburg en Vesna Miletic. Piano: Sandra en Jeroen van Veen. Dirigent: Peter Elbertse.
De midzomernacht werd besloten met 'Circle of life', een theatraal spektakel van licht en geluid van de internationaal befaamde ruimteartiest Michael Shalton.
Foto: Utrechts Nieuwsblad/ANP (scan)

Midzomernachtspektakel, Grebbeberg, 20 en 21 juni


In het kader van het jaarlijks festival 'Culemborg van Slag' vond op zaterdag 10 juli 1999 een openlucht-uitvoering plaats op de overvolle Markt van Culemborg o.l.v. Peter Elbertse. Deze had een gelegenheidskoor van zo'n tweehonderd zangers (waaronder de webmaster) weten te formeren, die na slechts vier keer repeteren een niet onaardige Carmina Burana ten gehore brachten.
Foto beschikbaar gesteld door Peter Elbertse

'Culemborg van Slag', 10 juli 1999.

Het projectkoor 'Utrechtse Heuvelrug' - een gelegenheidskoor, bestaande uit zowel geoefende als ongeoefende zangers (waaronder de webmaster van deze site) - o.l.v. Laetitia Schouten gaf twee uitvoeringen op zaterdag 22 november 1997 in de Grote Kerk te Zeist.

 

Scratch-uitvoeringen

Scratchen is repeteren en uitvoeren op dezelfde dag.

De stichting 'Utrecht on scratch' organiseerde op zaterdag 16 mei 1998 een bijzondere uitvoering in de Jacobi-kerk aldaar. 'From scratch betekent: uit het niets. Dat wil zeggen dat er op dezelfde dag wordt gerepeteerd en opgetreden.
Dit project is ontstaan naar Engels idee en werd voor het eerst in Utrecht uitgevoerd. In totaal 300 amateurzangers en -zangeressen (waaronder opnieuw de webmaster) brachten de Carmina ten gehore o.l.v. dirigent Paul van Roemburg en met medewerking van de solisten Mirjam Beumer (sopraan) en Bas Kuijlenburg (bariton), de pianisten Suus van Petegem en Liesbeth Spits en de slagwerkgroep van Paul Lemaire. Ook was er een kinderkoor van de Dominicusschool. Dit eerste concert van de stichting 'Utrecht on scratch' was perfect georganiseerd en een groot succes.

 

Uitvoering zaterdag 15 maart 2003
Dorpskerk, Leiderdorp
Scratch-Carmina Burana
M.m.v. Leiderdorps Kamerorkest.
Onder leiding van professionele dirigenten werd het stuk ingestudeerd en aan het eind van de dag volgde een slotconcert. Het werd dus een zogenaamde "scratch-uitvoering": overdag repeteren en aan het eind van de dag mocht het publiek (gratis) komen luisteren naar het resultaat van een dag hard werken.
Er waren geen solisten bij, alleen de koorstukken werden gezongen. Maar de koordirgent Jos Schohaus verraste zangers en publiek met de solo 'Omnia sol temperat'.
Foto beschikbaar gesteld door Jos Schohaus

Scratch-uitvoering Leiderdorp, 15 maart 2003.

De zevende Vocalise scratchdagen op 10 en 11 oktober 2003 stonden in het teken van de Carmina Burana. Het volledige werk werd uitgevoerd, dus inclusief het 'lied van de gebraden zwaan' (Olim lacus colueram).
Een recordaantal deelnemers van 275 volwassenen en 50 kinderen gaf onder leiding van Albert Wissink een indrukwekkend concert voor (eveneens een recordaantal van) 450 bezoekers in de prachtig aangeklede Brinkkerk.
Bijgestaan door topsolisten (sopraan Claudia Pattaca, bariton Robbert Muuse en countertenor Sytse Buwalda, die niet alleen liet horen maar ook zien hoe warm de gebraden zwaan het had... ) en instrumentaal ondersteund door twee vleugels (bespeeld door Bas van den Heuvel en Barbara Ernst) en het vijf man sterke slagwerkensemble van Evert Gombert werd het resultaat van 24 uur studeren overtuigend neergezet.
Foto: Algemeen gemengd koor Vocalise, Ede. Genomen tijdens de generale repetitie.
Meer informatie en foto's op www.vocalise.nl.
Vocalise Scratchdagen, Bennekom, 2003. Foto van de repetitie

 

Het Tokyo Universtity Choir bracht in Utrecht (4 juni) en Amstedam (5/6/7/8 juni 1998) een imposante uitvoering ten gehore, samen met het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Ken-Ichiro Kobayashi en met Ayano Kobayashi (piano). Verrassend was de onberispelijke uitspraak van de Latijnse en Middelhoogduitse teksten en opvallend het gesis van de vele s-klanken in O Fortuna. Het 'lied van de gebraden zwaan' (Olim lacus colueram) werd met veel Japanse dramatiek vertolkt door tenor Yoshiaki Shinozaki en bariton Kenji Mizuno deed ook flink zijn best als 'abt van het koekoeksklooster' in Ego sum abbas. Sopraan Takako Mizuno had geen moeite met de hoge noten van Dulcissime. Het Nederlands Philharmonisch Orkest tenslotte kweet zich met veel enthousiasme en veel vaart van haar taak, waarbij de pauzes tussen de coupletten van Tempus est iocundum enigszins irriteerden.
Gehoord op 5 juni 1998 inhet Concertgebouw Amsterdam.

Van diverse uitvoeringen zijn filmpjes te zien op YouTube.